גודל טקסט      
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על על בית החולים
על בית החולים
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners

תפוח - לא רק בדבש

תפוח- כל השנה

לא רק בדבש – למה כדאי לאכול תפוחים כל השנה

כיוון שהתפוחים הינם פרי יומיומי שכיח, אפשר בקלות להזניח את יתרונותיהם הבריאותיים - אך זו תהיה טעות, שכן תפוחים אוצרים בתוכם שלל תועלות בריאותיות לא פחות מפירות אקזוטיים אחרים.

 ערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים. 
תפוח בינוני (כ 150 גרם) מכיל כ 4 גרם סיבים תזונתיים, ביניהם סיבים מסיסים (פקטין) ולא מסיסים ( צלולוז). מעבר לכך עשיר בפיטוכימיקאלים (חומרים צמחייםהמסייעים לבריאות).

תפוחים עשירים מאד בחומרים נוגדי חמצון, כשרובם מצויים בקליפה ו"בשר" הפרי. חומרים מהווים גורמים נוגדי דלקת, פועלים נגד היצמדות טסיות, ומסדירים לחץ דם. כמו כן תפוחים נחקרים לגבי תכונותיהם אנטי סרטניות וייתכן שאף מגנים על בריאות הריאות.

על פי מחקרים אכילת 3 תפוחים בינוניים בשבוע מסייעת להפחית רמות של LDL (כולסטרול רע), ובכך תומכים תפוחים בבריאות הלב שלנו.

 

החלק הבריא ביותר בתפוח- הקליפה!

בקליפת התפוח תכולה גבוהה של רכיבים פנוליים, והן מהוות מקור בעל ערך לנוגדי חמצון. כמו כן, קליפות תפוחים מעכבות התפתחות תאים סרטניים בכבד, בהשוואה לחלקים אחרים של התפוח.

גם קליפות תפוחים שעוברות עיבוד כגון הקפאה, אפייה, ייבוש וטחינה לאבקה- מומלצות לצריכה, שכן תכולת הרכיבים בעלי היתרונות הבריאותיים בהן אפילו עולה לעומת הקליפות הטריות. לכן כאשר שאתם אוכלים תפוח- אל תוותרו על הקליפה.

יחד עם זאת, קליפה היא החלק החיצוני בתפוח וחשופה להדברה ומזהמים, כמו כן כמעט כל זני התפוחים, חוץ מהגולדן דלישס הזהוב, מכוסים בשכבת שעווה ("דונג"). ווקס קרבונרה או שעוות דבורים עדיפות על שעוות על בסיס פטרולאום ובהן שאריות ממיסים (למרות שמכל סוגי הדונג מומלץ לצרוך כמה שפחות). איך יודעים באיזה דונג משתמשים? התשובה היא שלא ניתן לדעת, ורצוי לאכול תפוחים ממקור אורגני.

 

תה ארומטי מקליפות תפוחים (מתכון של פיליס גלזר)

מקלפים את התפוחים בפס אחד ככל שאפשר, אוספים את הקליפות של 10 עד 12 תפוחים ומניחים אותם על הרשת שבתנור. אופים ב-100 מעלות כ-4 שעות או עד שהם מתייבשים (תלוי בזן), מצננים ושומרים בכלי אטום עם סגירה הרמטית, במקום יבש לחודשים רבים.

להכנת התה, מביאים ליטר מים לרתיחה, מוסיפים קליפות מ-4 תפוחים ומבשלים כ-4 דקות. מוסיפים חצי מקל קינמון (3-2 ס"מ) ו-3 מסמרי ציפורן. מבשלים חצי דקה, מורידים מן האש ושמים בצד לדקה. מסננים וממתיקים בדבש או סוכר. קליפות 12-10-מ תפוחים יספיקו ל-12 כוסות תה.

 

בחירה:

על תפוח טוב להיות מוצק למגע ובעל קליפה חלקה. רצוי לבחור פירות בשלים, אפילו בשלים מאד, כיוון שתכולת נוגדי החמצון בהם עולה. כמות הפיטוכימיקאלים מושפעת אך במעט מאחסון, ואפילו לאחר 200 ימים בקירור הכמות דומה לזו שביום הקטיף.

 

מסיבות אלו מומלץ לאכול תפוחים לא רק בראש השנה, אלא לאורך כל השנה..

 

חג שמח ושנה טובה!

יערה אלון, דיאטנית קלינית

 

לכתבות נוספות של שירות התזונה והדיאטה לחץ כאן

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד