גודל טקסט      
דלג על בר עליון
בר עליון
דלג על על בית החולים
על בית החולים
דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners
דלג על Banners
Banners

תזונה נבונה-סופגנייה נכונה

תזונה נבונה-סופגנייה נכונה


במסגרת הקמפיין לתזונה נבונה של משרד הבריאות, שר הבריאות, יעקב ליצמן, קרא לציבור להימנע מאכילת סופגניות עתירות שומן. בין השאר בנאומו התייחס בעיקר לחינוך הדור צעיר לתזונה בריאה ונבונה. שמירה על בריאות ילדנו היא נושא החשוב לכולנו ולכן שמירה על תזונה תקינה לאורך כל השנה ובייחוד בחגים תסייע להתפתחות תקינה ולמניעת מחלות בעתיד.

חג החנוכה הוא חג משמח לילדים, חופשה מהלימודים, סביבונים, פסטיבלים וכמובן מאכלי החג המסורתיים- הסופגניות והלביבות. בנוסף, רבים מקשרים בין מנהג "מעות החנוכה" או בשמו הנוסף "דמי החנוכה" למתן ממתקים, כמו מטבעות השוקולד ושקיות ההפתעה המלאות מגדים .
אין זה סוד שאילו אינם מאכלי בריאות, הסופגניות והלביבות מכילים כמויות שמן לא מבוטלות וחבילות השי המתוקות מכילות כמויות סוכר גבוהות. ובנוסף  ערכן התזונתי נמוך אך הערך הקלורי גבוה:
סופגנייה מסורתית בגודל בינוני מכילה בין 250-300 קלוריות,
לביבה בין 150-200 קלוריות
אריזת שי מתוקה בגודל אישי  כ-500 קלוריות

ומעבר לקלוריות..זה ידוע כי לרוב הסופגניות הנקנות בחוץ, מטוגנות בשמן שהשתמשו בו למספר רב של טיגונים. בתהליכי הטיגון נוצרים תוצרי ריאקציה כמו "רדיקלים חופשיים" ותוצר כימי הנקרא "אקרילאמיד", האחראי גם לצבעם השחום של הסופגניות, ואלו נחשדים כחומרים מסרטנים. חשוב לציין שתוצר האקרילאמיד הוא למעשה תגובה טבעית בין החלבונים לפחמימות בחשיפה לחום גבוה ולכן נוצר גם באפייה, אך בעיקר בטיגון!
ולכן, אם ניתן, העדיפו להכין סופגניות ריבה אפויות, קטנות, ביחד עם הילדים. סופגנייה כזו תכיל בין 150-180 קלוריות וכשליש מכמות השומן. כך מוותרים על הערך התזונתי הנמוך ומרוויחים ערך חוויתי גבוה. ראו מתכון בהמשך.
ואם קונים, העדיפו את הסופגניות במילוי הריבה בגודל הקטן. סופגניות גדולות  ניתן לחלוק בין האחים. בנוסף, לא כל הדלקת נרות מחייבת אכילת סופגניות ולביבות. אפשר לבחור בכל ערב לאכול או סופגנייה או לביבה ובעיקר להרבות בבילוי הזמן ביחד בשירי ומשחקי החג.
וותרו על קניית חבילות חג וצעצועי סביבונים המלאים ממתקים, ואם הילדים מקבלים מתנה כזו אפשרו להם לבחור מהחבילה ממתק אחד ליום.
וכמו הסופגנייה, גם הלביבה טעימה כשהיא אפויה ואף ניתן להשביח אותה בתוספת קישואים, גזר או כרובית שיוסיפו עוד ויטמינים ומינרלים ויעלו את ערכה התזונתי.

חג אורים שמח!

עשו זאת בעצמכם:
סופגניות אפויות - ואפילו טעימות

המרכיבים:
• 2 כוסות קמח מחיטה מלאה או קמח כוסמין מלא
• 25 גרם שמרים טריים (חצי קובייה)
• 1/4 כוס חלב פושר (אפשר גם חלב סויה)
• 1/2 כוס מים פושרים
•  1/4 כוס סוכר
• 1/8 כוס סילאן
• 1/4 כוס שמן קנולה
• 1 ביצה טרופה
• 1/2 כפית תמצית וניל
• להגשה:
- ריבה למילוי - לא הכרחי
- אבקת סוכר- לא הכרחי
הסופגניות נאפות בתבנית שקעים.

אופן ההכנה:
1. ממיסים את השמרים בקערית קטנה עם החלב ועם חצי כפית מהסוכר. מניחים לכמה דקות עד שמופיעות בועות קטנות.
2. מנפים חצי מכמות הקמח (כוס אחת) לקערה גדולה, מוסיפים את המים, הסוכר, הסילאן, שמן הקנולה, הביצה ותמצית הוניל.
3. מוסיפים את תערובת השמרים, מערבבים.
4. מנפים את הכוס השנייה של הקמח לתוך הקערה הגדולה, מערבבים היטב לקבלת בצק אחיד ודביק קצת.
5. מכסים את הקערה במגבת מטבח לחה, שמים במקום חמים (לא בתנור) להתפחה. התהליך לוקח כשעה. הבצק הופך להיות אורירי יותר.
6. מחממים תנור לחום בינוני, כ- 170 מעלות. משמנים את תבנית השקעים בשמן או בכמות קטנה של חמאה.
7. קורצים מהבצק שתפח כדורים, ממלאים את תבנית השקעים
8. אופים בתנור עד שהסופגניות מזהיבות קלות. משך האפייה הוא 15–20 דקות. חשוב להשגיח ולא לאפות אותן יותר מדי. 
9. אפשר להגיש את הסופגניות חמות, בזוקות בכמות קטנה של אבקת סוכר / ריבה (לא הכרחי(

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד